sunnuntai 11. joulukuuta 2016

Steinhausen...

Toinen lepopäivä menossa, huomenna taas liikkeelle, millä tavoin, selvinnee aamuun mennessä. 

Aurinko nousee tällä alueella 8.02 ja laskee 16.27. Tänään on pilvistä, pieni pakkanen ja tuulista, mikä saa pakkasen tuntumaan poskilla -6 asteiselta.
Eilen tein kävelykierroksen kylänraitilla kauniissa aurinkoisessa säässä. Karjakin nautti auringosta apetta mutustaessaan.
Samalla tutkailin simpukka -tarraa, jos näkyisi. Yhden näin tienristeyksessä - ei siitä kumminkaan tiennyt, mihin suuntaan olisi kuljettava - sen jälkeen ei muuta merkkiä missään ollutkaan.

Tähän mennessä olen matkaillut Saksassa kolme viikkoa. Kulkenut Travemündestä kohti Bodenseetä eri tavoin: apostolinkyydillä, junalla ja lyhyitä matkoja bussilla.

Kulkuani on siivittänyt upeat maisemat, hyvä sää, vanhat historialliset kirkot ja rakennukset ja ystävälliset ihmiset.

Auttavaisia ihmisiä on ihmeellisesti osunut avukseni kiperissä tilanteissa. 

Tulee mieleen taas sanonta, että Camino ottaa, Camino antaa, mikä tarkoittaa toisinaan aineellisia asioita ja toisinaan henkisiä seikkoja. Näitä ovat esimerkiksi kylmyyden ja janon kestäminen tai tavaroiden häviäminen, onnekkaita sattumuksia vaellusreitillä ja hyväntahtoisten ihmisten kohtaamisia. Canino tarkoittaa minulle tien henkeä.
Muutama lyhyehkö etappi on minulla vielä kuljettavana tavalla tai toisella täältä Steinhausenista ennen kuin olen Bodenseen tienoilla Konstanzissa, joka on ollut kulkuni päämääränä alusta alkaen. 

Huomenna minun on päästävä Bad Waldseehen, mutta miten, se minun on selvitettävä aamuun mennessä. Bussia sinne ei mene, ei ainakaan suoraan.

Talon kokki kertoi eilen kävelleensä täältä Konstanziin noin seitsemässä tunnissa. Sanoin, etten löydä simpukka -tarroja. "Ei niitä olekaan", hän sanoi.

No, reitin alkuun pääsen hänen ohjeillaan eli kun päätie päättyy, siitä minun on käännyttävä vasemmalle... Tämän jälkeen reitti on maaseudun metsä- ja peltoteitä. 

Ja jos näitä metsäteitä ilmestyy eteeni useampi, on taas valittava, kuljenko suoraan vai etuoikealle vai etuvasemmalle. No, ehkä Camino tulee avuksi.

Vaellusoppaani mukaan kävelykilometrejä kertyy noin 21 kilometriä (siis ilman minun ylimääräisiä kiemuroitani). Tosin noihin kilometriin ei ole ihan luottamista, sillä esitteissä ja opaskirjasissa on ilmoitettu erilaisia määriä, mutta ovat ne suuntaa antavia - kuten ihmisten puheetkin.






2 kommenttia:

  1. Hyvää matkaa ja onnea simpukkamerkkien löytämiseen.

    VastaaPoista
  2. Hei Silja!

    Olemme yöpyneet Lindaussa vuonna 2000 kesällä. Kaunista seutua :) Hyvää jatkoa ja paljon onnea vaellukseesi.

    S & G

    VastaaPoista