keskiviikko 22. marraskuuta 2017

Lissabonin auringossa

Eilinen suoralento Helsingistä Lissaboniin kesti lähes viisituntia. Perillä olin kuitenkin jo puolilta päivin ja majoittunut ennen kahta.


Nopeasti siitä sitten baanalle ja iltapäiväkahville.


Ja mukavaa oli minun siinä auringossa ja lämmössä (21 °C) istua ja katsella ihmisvilinää.


Ensi alkuun olin aivan häikäistynyt näkymien kirkkaudesta, historiallisista monumenteista, valtavista rakennuksista, mosaiikkisista kivetyksistä. Niin, ja minusta se häly joka puolella oli hirmuinen. Siis aikamoinen kontrasti minulle, joka pyrähdin tänne äkisti rauhallisesta ja pienestä maalaiskaupungissa.


Mutta tuohon kaikkeen totuin muutaman tunnin flaneerauksen jälkeen.

*

Tänään päiväni kului huomista matkantekoa selvitellen. 


Katedraalista sain leiman pyhiinvaelluspassiini ja myös majapaikkojen aukioloista.


Käväisin myös rautatieasemalla selvittelemässä, josko menisin junalla Portoon. Olen näet täältä Lissabonista kertaalleen jo kävellyt Portooseen, joten taidan mennä nyt sinne junalla ja kävellä vasta sieltä sisämaan reittiä pitkin Santiago de Compostelaan. Se olisi uusi reitti minulle.




Paluumatkalla osuin nobelisti Josè Saramagon näyttelyyn. Siellä vierähtikin tovi tutustuessani hänen tuotoksiinsa, kuten muistiinpanoihin, luonnosaihioihin, kirjoihin jne. Valtavan tuottelias hän on ollut.


Tänään on ollut pilvisempää kuin eilen. Toisin sanoen mahdottoman hyvä sää kävellä pitkin Lissabonin katuja. Huomiseksi luvattu sadetta, joten ehkäpä hyvinkin tulee junareissu kyseeseen.


P.S. Postauksen julkaiseminen ei meinaa onnistua. Kiertoteitse tämän nyt tein. Toivottavasti ei tulee kahta samanlaista päivitystä.


2 kommenttia:

  1. Hola Silja!

    Kiva kuulla, että olet perillä onnellisesti ja että sää on ihanteellinen.
    Meillä täällä on tänään paha talvimyrsky, tuulee ja tuiskuttaa lunta toden teolla. Lähdit siis ihan oikeaan aikaan liikkeelle.
    Hyvää matkaa!

    Seija

    VastaaPoista