keskiviikko 28. marraskuuta 2012

65+ coachträff

På morgonen, när jag vaknade var det ruskigt och mörkt ute, jag ville inte stiga upp och allra minst fara till staden, fast jag hade redan många dagar väntat på mötet. Småningom och på något vis kom jag ändå i väg till Åbo, och var till och med på 65+ coach och hälsomotionsledaremötet i tid.




Vi samlades på hotell Scandic Plaza, Universitetsgatan 29, och åt en uppiggande frukost. Efter det flyttade vi till salen för att åhöra temat Söm och återhämtning. Mikaela Wiik talade över temat: vad är återhämtning, dess betydelse, verkningar för vår livskvalitet, även god sömn och avslapning är viktig.



Ja, som Mikaela sade, det finns så många sätt att återhämta sig, olika rörelser, motion, vila, sömn, kost, natur, beröring, avslappning, musik, att skriva o. läsa, djur, umgänge, lek o. humor, kultur. Det är bra att fundera, söka och prova, vilket passar dig bäst.
 
Vi satt inte hela tiden, utan emellanåt fick vi stiga upp och röra på oss och prova på ASAHI med Malin och göra praktiska övningar. ASAHI var en mjuk, lugn rörelse, avslappnande med riktig andning, ett mellanting mellan Tai-shi och Qigong.




Efter Mikaelas föreläsning gick vi ut på en promenad, fast det fortfarande blåste och det kom blöt snö. Men det var bara uppfriskande.

Jugendtyylinen Park Hotel sijaitsee Turussa Puolalanpuiston vieressä



Turun taidemuseo Puolalanmäellä (28.11.2012)



Hela dagen var för mig igen ett riktig språkbad, givande och mycket trevligt. Det ruskiga vädret började se riktigt vackert ut, så jag kände mig lätt och glad… ja, helt och hållet avslapnad av det hela.

Tack Margó, Mikaela, Malin och ni alla som var med!

Kiva päivä!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti